← Return

Jak dbać o podnośnik w warunkach zimowych?

Zadbaj o prawidłowe użytkowanie podestów ruchomych z mateco.

Wybierz mateco, lidera w branży!

Rewelacyjnie byłoby pracować tylko w dodatnich temperaturach. Niestety praca na zewnątrz nie kończy się ciepłą jesienią. W budownictwie nie ma przestojów, nowoczesne rozwiązania pozwalają na pracę bez przerw technologicznych, nawet podczas mrozów. Jednakże siarczysty mróz, śnieg i lód mogą spowodować uszkodzenie mechanizmów w podestach ruchomych. W artykule postaramy się omówić fundamentalne zasady o jakich należy pamiętać podczas pracy w najzimniejszych miesiącach... Od Ciebie zależy czy wdrożysz nasze zalecenia do praktyki, ale jeśli tylko to zrobisz gwarantujemy, że nic nie grozi Tobie i Twojemu sprzętowi. Wszystko na temat bezpieczeństwa pracowników przeczytasz w grudniowym artykule naszego bloga, zapraszamy tutaj: ZADBAJ O ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO PRACOWNIKÓW.

 

Zadaszony parking.
Nigdy nie pozostawiajcie po zakończonej pracy rozłożonego podnośnika. Urządzenie, które nie pracuje powinno być pozostawione w stanie złożonym. Pamiętajcie, że warunki pogodowe mogą w każdej chwili się zmienić, silny wiatr może przewrócić rozłożony podnośnik.
Przy niskich temperaturach, nie pozostawiaj podnośników na zewnątrz! Jeśli na inwestycji jest zadaszone miejsce, zaparkuj tam podest ruchomy podczas przerw w pracy. Jeśli jest taka możliwość pozostaw zwyżkę w obiektach zamykanych np. nieużywanych halach. Nawet bez ogrzewania, sprzęt nie jest tak narażony na działanie ekstremalnie niskiej temperatury i opadów atmosferycznych, jak na zewnątrz. Trzymając podnośniki robocze w zamkniętych pomieszczeniach, ograniczymy wpływ pogody na stan zewnętrzny sprzętu, jak uszkodzenia powłoki lakierniczej w wyniku rdzy czy odpryski farby. Co jednak najistotniejsze z punktu widzenia stanu sprawności sprzętu, chronimy silnik, przewody hydrauliczne, akumulatory, czy inne elementy,  które nie radzą sobie z wahaniami temperatur.
Jeśli nie ma możliwości odstawienia urządzenia pod zadaszenie należy pamiętać przynajmniej o zabezpieczeniu pulpitu sterowniczego urządzenia. Jeśli jest taka możliwość nie pozostawiajcie pulpitu na zewnątrz i zabezpieczcie go przed opadami deszczu, śniegu a w konsekwencji niskiej temperatury, również lodu.

 

Kontrola płynów.
Zimą mogą pojawić się problemy z paliwem. Do urządzeń z silnikiem diesla- wlewaj tylko zimowe paliwo! Utrzymuj zbiornik paliwa pełny, a unikniesz awarii układu wtrysku paliwa lub zatkania filtra paliwa. Sprawdzaj szczelność korków paliwa i w razie konieczności dodaj do paliwa specjalny dodatek, który upłynni paliwo. Oprócz paliwa warto skontrolować poziom innych płynów eksploatacyjnych np. oleju czy płynu chłodniczego. Wszystkie smary i płyny powinny być eksploatowane zgodnie z zaleceniami producentów, dobrane odpowiednio do warunków zimowych. Nie wolno rozpoczynać pracy na zimnym silniku, należy pozwolić na rozgrzanie oleju hydraulicznego. Jak to zrobić? Wystarczy, by silnik urządzenia chwilę popracował, niczym rozpoczniecie pracę na samojezdnym podeście ruchomym. 

 

Kontrola akumulatorów.
Niskie temperatury są szczególnym zagrożeniem dla akumulatorów. Spada ich napięcie, co może utrudnić uruchomienie silnika. Zimą należy regularnie sprawdzać poziom wody i pamiętać o okresowym przeprowadzaniu pełnego cyklu ładowania. W przypadku urządzeń z napędem elektrycznym– dbajcie o wysoki poziom naładowania akumulatorów  i poziom elektrolitów, ponieważ w niskich temperaturach tracą swą pojemność!

 

Kontrola ciśnienia w oponach.
Zalecamy regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach. Wszelkie gumowe elementy jak uszczelki czy opony są narażone zimą na pęknięcia. Koniecznie więc sprawdzaj ich stan techniczny, gdy panują ujemne temperatury. Różnice temperatur, szczególnie niskie temperatury i jej wahania, obniżają wartość ciśnienia w oponie. Niedopompowane opony powodują większe zużycie paliwa. Stanowią one również zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ przy ujemnych temperaturach może mieć miejsce nierównomierne zużycie opon, co w konsekwencji może wpłynąć na zbieżność i brak kontroli trakcji. Reasumując, by mieć pewność, że opony są w doskonałym stanie, należy codziennie dokładnie sprawdzać każdą z nich!

 

Kontrola warunków gruntowych.
W warunkach zimowych trzeba wziąć pod uwagę szereg czynników otoczenia, położenie i warunki terenu. Niektóre są oczywiste, inne mniej. Pierwsze ryzyko wiąże się z trudnym do pokonania podłożem. Może to być spowodowane śliskim lodem lub odwrotnie rozmiękczoną topniejącą śniegiem glebą. Zimą szczególnie zwracajcie uwagę na stabilność gruntu, który rano przy niskich temperaturach może być zmrożony a w ciągu dnia, wraz z wzrostem temperatury, może rozmoknąć, przyczyniając się do utraty stabilności podłoża. Sprawdzajcie stabilność podłoża regularnie w ciągu dnia. Podest teleskopowy może ugiąć się i przewrócić. Niezmiernie ważne jest, aby przed rozpoczęciem pracy sprawdzić powierzchnię pracy i oczyścić urządzenie ze śniegu i lodu. Przed przystąpieniem do pracy na podeście dokładnie odśnieżcie wszystkie elementy podnośnika, szczególnie miejsce pracy tj. kosz roboczy. Sprawdźcie, czy na podłodze kosza nie ma zalegającej warstwy śniegu lub lodu. Konieczne jest odśnieżenie miejsca pracy, jego ocena pod kątem stabilności, należy upewnić się, że potencjalne otwory, studnie (pokryte śniegiem) są zakryte. Należy zachować odpowiednią odległość od wykopów, które pod wpływem zimowej aury mogą stracić swoją stabilność. Dodatkowo zwracajcie uwagę na odległości od linii energetycznych, które w zimowych warunkach mogą się przesunąć, szczególnie pod wpływem wiatru.

 

Pracownicy Działu Technicznego mateco zawsze chętnie służą pomocą. Jeśli podest ruchomy jest niesprawny, zadźwoń do mateco, udzielimy porady telefonicznie, a jeśli to nie pomoże przyjedziemy na miejsce!

Zadzwoń na infolinię!
+48 692 421 427 - 
Postaramy się telefonicznie udzielić wszystkich niezbędnych informacji.

Napisz do nas e-mail: 
serwis(at)mateco.pl Najszybciej jak to możliwe drogą mailową prześlemy odpowiedź na Twoje pytanie.

Comments

No comments

Write comment

* These fields are required